Suomen 2cv-killan virallinen historiikki
"Syyskuun 11 p:nä a.D. 1962 perustivat aikakirjoihin nimeltä mainitut porvarit ja mestarit, Citroën 2CV:n käyttäjät, vapaamestari Topias Topiaksenpoika Sarkameren kehoituksesta ja vaatimuksesta Killan. Sanotun kulkuneuvon käyttäjien mielenylennykseksi ja kaiken hyödyn irtiottamiseksi siitä, ja tälle Killalle hyväksyivät nimen Fraternitas Sancti Andreas, kunnioittaakseen täten pyhää Andreasta, Ecole Polytechniquen poikaa Citroënin sukukunnasta, joka a.D. 1913 Pariisin kaupungissa, Franskojen maassa, tarmollansa ja taidollansa pani pystyyn tehtaan monenlaatuisten, maineikkaiden, itsestään kulkevien kulkuneuvojen valmistamiseksi."
Perustava kokous hyväksyi Killalle salaiset säännöt eli Protokollan, jonka Collegium saa kuulla vain kerran vuodessa, Killan suuressa Möötissä.
Koko 1960-luvun Killan jäsenmäärä oli 200-300 persoonaa ja toiminta oli keskittynyt Suomen eteläosiin. 2CV4:n markkinoilletulo vuonna 1970 nosti jäsenmäärän toiselle tuhannelle. Toiminnan laajennettua valtakunnalliseksi päätti vuotuiskokous vuonna 1975 rekisteröidä Killan. Rekisteröinnin tapahtuessa vuoden 1976 alussa, oli jäsenmäärä kohonnut jo yli 1500:n. Vuoden 1979 alussa jäsenmäärä oli noin 1900. "Luonnollisista" syistä jäsenmäärä on kääntynyt laskuun ja oli vuoden 1990 lopulla noin 1100.
Suomen 2CV-Kilta ry:n (Killan virallinen nimi) säännöt muokattiin vastaamaan perustamissäännöksiä eli Protokollaa. Killan nykyiset toimintaperiaatteet seuraavat olennaiselta osin niitä reglementtejä, jotka ovat olleet voimassa Killan perustamisesta lähtien.
Killan suuressa juhlassa, Möötissä, muodostuu Collegium vapaamestareista, mestareista, kisälleistä, oppipojista ja -tytöistä, kukin ansioittensa mukaan.