Suomen 2CV-Kilta ry Foorumin päävalikko Suomen 2CV-Kilta ry
Suomen 2CV-harrastajien keskustelupalsta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit    

CV:n eturenkaiden "haritus"?

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen 2CV-Kilta ry Foorumin päävalikko -> Tekniikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
the.m  



Liittynyt: 29 Elo 2003
Viestejä: 23
Paikkakunta: VANTAA / LAHTI

LähetäLähetetty: Sun Kes 27, 2004 12:10    Viestin aihe: CV:n eturenkaiden "haritus"? Vastaa lainaamalla viestiä

Confused Juu näyttää siltä että ohjauksen ollessa suorassa molemmat eturenkaat harittavat ulospäin?

Question Millaiset kulmien on oltava
Question Mistä voidaan säätää

Voi olla myös että sillä on ajettu pitkäänkin näillä säädöille-ja pilattu vetonivelet: melkonen pauke nimittäin kuuluu (lonksunta vauhdin mukaan) ajaessa hiljaisella vauhdilla.

Question Miten todeta vetonivelien "kaput"-tila
Question Olisi tuossa varalla CV4:n vetoakselit ja nivelet (1971 rumpujarrumallista), voiko niitä hyödyntää?

Itsellä on LHM-levyjarrullinen CV6-konepaketti. Vetonivelet lievevät erilaiset kuin CV4:ssa, en ole ehtinyt tarkistaa..
Siis kyllähän tuo säätäminen on tavallaan selkeää, mutta tehdään nyt kerralla kuntoon... Laughing

Kiitos etukäteen hyvistä neuvoista!
_________________



"Those crazy finns in their flying 2cv´s"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
eki  



Liittynyt: 03 Kes 2003
Viestejä: 10

LähetäLähetetty: Maa Kes 28, 2004 11:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ohjauskulmien säätöoahje: aja auto eteenpäin (ei peruuttaen) tasaiselle alustalle ja kierrä ohut naru auton ympäri hieman pyörien halkaisijan alapuolelle. Ohjauksen ollessa keskiasennossa tulee etupyörien renkaan takareunan ja narun väliin jäädä 0 - 1,5 mm rako. Toisin sanoen harituksen tulee olla 0 - 3 mm. Takapyörissä narun tulee ottaa kiinni renkaisen sekä etu- että takareunaan. Jos näin ei ole, niin tukivarret ovat vääntyneet.
Jos haritus tarvitsee säätöä, se tehdään raidetangoissa olevia säätöholkkeja kiertämällä.

Aurauskulmat eivät voi olla niin paljoa pielessä, että ne vaikuttaisivat vetoakselien kulumiseen, vaan yleisin syy niiden ennenaikaiseen kuluneisuuteen on vialliset suojakumit: Rikkoutuneesta kumista tulee voitelurasva ulos ja tilalle menee pölyä, vettä ja hiekkaa ja nivel kestää tätä rääkkiä vain noin 5000 km!

Nelkun akselit sopivat vallan hyvin varaosiksi ja yleensä vain pyöränpuoleinen nivel on kulunut, joten pelkkä alaosan vaihto riittää.Tuplaristinivelkin sopii periaatteessa, mutta koska se on lyhyempi, se helposti putoaa voimakkaassa kallistuksessa pois paikaltaan.Sitä ei siis kannata käyttää. Käsin akselia tutkittaessa nivelen tulee pyöriiä täydessä murtokulmassa takertelematta ja maksimiväluksen tulee olla niin pieni että sen juuri ja juuri huomaa.

t. Eki

t. Eki
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nameone  



Liittynyt: 07 Huh 2003
Viestejä: 359
Paikkakunta: HKI

LähetäLähetetty: Maa Kes 28, 2004 21:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vetarin yläpuolen holkkeja voi jatkaa hitsaamalla jolloin voi käyttää ristitappeja alapäässä, yläpuolesta kun tekee vielä normaalia pidemmän niin saa tukevan jopa kuluneistakin holkeista.

Haritus on 0-3°.
Huomattavasti tarkemmin ja helpommin ohjauksen saa säädettyä kun tähystää auton edestä ja toinen etupyörä on samassa linjassa takapyörän kanssa, silloin toisen etupyörän linja kulkee takapyörän suuntaisesti - että koko takapyörä näkyy eli tarkalleen 11,5cm takapuörän etuosan ulkoreunasta. Eli optimi on varmaankin puolessavälissä eli silleen että toisella puolella näkyy puolikas takarengas. Enemmän haritusta niin kääntyy mutkissa hieman helpommin. Mitä kauempaa tähystää sitä tarkempi tulos, 2cv:ssä eturoiskeläpät haittaavat hieman tähystystä mutta eivät ole este.

Vääntyneet tukivarret näkee myös paremmin edestä tähystämällä, etupyörät eivät kuulu olla suorassa vaan hieman auki yläpuolelta (positiivinen camber)!

Muuten kuinka paljon negatiivinen camber/nollakulma vaikuttaa ohjauksen jäykkyyteen? kaarreominaisuuksiin vaikuttaa ainakin paljon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen 2CV-Kilta ry Foorumin päävalikko -> Tekniikka Kaikki ajat ovat GMT + 1 tunti
Sivu 1 Yht. 1

 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2.0.10 © 2001, 2002 phpBB Group