Suomen 2CV-Kilta ry Foorumin päävalikko Suomen 2CV-Kilta ry
Suomen 2CV-harrastajien keskustelupalsta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit    

Lapset tahtoo kyytiin...
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen 2CV-Kilta ry Foorumin päävalikko -> Tekniikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
pitkänen  



Liittynyt: 30 Nov 2003
Viestejä: 20
Paikkakunta: Sdk

LähetäLähetetty: Maa Tou 03, 2004 07:38    Viestin aihe: Lapset tahtoo kyytiin... Vastaa lainaamalla viestiä

...mutta vaimo ei päästä, koska tiinastani puuttuu (kolmipiste)turvavyöt takaa Crying or Very sad . Onko kukaan laittanut ko. vöitä tiinaan taakse? Miten? Ensisilmäyksellä yläpään kiinnittäminen näyttää aika hankalalta Shocked .
_________________
t:R
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Akaile  



Liittynyt: 21 Huh 2003
Viestejä: 257

LähetäLähetetty: Maa Tou 03, 2004 21:18    Viestin aihe: vöitä Vastaa lainaamalla viestiä

Jos haluat, että vyöt eivät ole tiellä kun irrotat takapenkin lisätilaa tarvittaessa, niin kannattaa rakentaa vyöt kiinni takapenkin kehikkoon. Tukiristikko takapenkin runkoon hitsaamalla kiinni ja siihen vyöt. Ristikko pitää myös mahdolliset matkatavarat selästä poissa kolaritilanteessa. Jotta tukevista vöistä olisi jotain hyötyä niin kannattaa myös tehdä vahvempi kiinnitys itse penkkiä varten. Alkuperäisyys tietenkin kärsii hieman, mutta tuskin lapsesi sitä huomaa... Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pitkänen  



Liittynyt: 30 Nov 2003
Viestejä: 20
Paikkakunta: Sdk

LähetäLähetetty: Kes Tou 05, 2004 10:45    Viestin aihe: ...vyöt... Vastaa lainaamalla viestiä

Hmmm. Kuulostaa aika massiiviselta operaatiolta. Ajattelin päästä vähän vähemmällä Wink .Lapsia tuskin tulee pitkiä matkoja tiinalla rahdattua. Lähinnä ihmettelen sitä yläkiinnikkeen kohtaa.
_________________
t:R
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalppis  



Liittynyt: 08 Huh 2003
Viestejä: 33
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: Tii Kes 08, 2004 21:04    Viestin aihe: takapenkin vyöt Vastaa lainaamalla viestiä

Laitoin joskus tiinaani kolmipistevyöt siten, että tein puolikkaan H- kirjaimen muotoisen raudan jonka ekaversiossa hitsasin sisälokareihin kiinni. Ylä osan rauta tuli tiinan hattuhyllyn korkeudelle poikittain. Vahvuus oli n.3mm. lattarautaa. Tähän rautaan porasin hattuhyllymallisille turvavyörullille kiinnityreiät. Reikiin tein turvavyöpultille sopivat tuumaset kierteet. Samanlaisen viritelmän oon tehnyt myös sätkään, mutta siinä rauta systeemi on pulteilla kiinni. Ota yhteyttä niin voin mailata kuvia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nameone  



Liittynyt: 07 Huh 2003
Viestejä: 358
Paikkakunta: HKI

LähetäLähetetty: Tii Kes 08, 2004 22:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lapset on kevyitä, laita yläkiinnike takaluukun listan kiinnitysmuttereihin, se ei ainakaan repeä irti, eikä toisen puolen rasitus vaikuta toisellekin puolelle. Se on ainakin yhtä tukeva kuin lokasuojan kiinnike.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pitkänen  



Liittynyt: 30 Nov 2003
Viestejä: 20
Paikkakunta: Sdk

LähetäLähetetty: Kes Kes 09, 2004 08:17    Viestin aihe: turvaton olo, sanoi hirvi ilman päätä.. Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, sitä luukun listaa olen silmäillyt kiinnostuneena. Näyttäisi olevan riittävän takana ainakin. Pitänee tutkia tuo Jalppiksen ehdotuskin tarkemmin. Kiitos.
_________________
t:R
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
räppänä  



Liittynyt: 01 Syy 2003
Viestejä: 78

LähetäLähetetty: Kes Kes 09, 2004 18:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kannattaisi eukko panna vaihtoon Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pitkänen  



Liittynyt: 30 Nov 2003
Viestejä: 20
Paikkakunta: Sdk

LähetäLähetetty: Tor Kes 10, 2004 09:26    Viestin aihe: Akanvaihtoviikot Vastaa lainaamalla viestiä

Olisko vaihdokkeja? Wink
_________________
t:R
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jasu  



Liittynyt: 06 Nov 2003
Viestejä: 193
Paikkakunta: JKL

LähetäLähetetty: Tor Kes 10, 2004 11:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nameone: Miten niin "lapset on kevyitä"? Ottaen äkkipysäys 80 km/h nopeudesta, aikuinen(80 kg) ihminen painaa tällöin reilut 3000 kg!!! Oletetaan että tenava on noin kolmannes tästä, niin painoa kevyelle lapselle tulee vaatimaton 1000 kg. Takaluukun listan kiinnitysmutterit taisivat olla jotain M5 pultteja, epäilen ettei kestä tuollaisia kuormia?

Onhan nuo lapset kiva sitoa penkkeihin kiinni jo senkin takia, ettei se 1000kg tule niskaan, mikäli ei niistä muuten välitä. Lisäksi ovat paremmin "hallinnassa" eivätkä häiritse esim. kuljettajan toimia.

Äiteeni töissä, Invalidiliiton palvelutalo, on pari kaveria asumassa, kun auton takapenkillä oli kolarin sattuessa asiakirjasalkku. Tämä sitten tuli penkin läpi ja aiheutti sellaisen elämää hankaloittavan asian kuin neliraajahalvaus...

Kirjoitukseni tarkoituksena EI ole tarkoituksena **ttuilla nameonelle, tarkoitus on herättää ihmiset ajattelemaan kuorman asiallista kiinnitystä! Siinä voi sattua mikäli säästää väärässä paikassa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nameone  



Liittynyt: 07 Huh 2003
Viestejä: 358
Paikkakunta: HKI

LähetäLähetetty: Tor Kes 10, 2004 15:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tarkoitat siis että lasten liike-energia on n. 85440 kgm/s2?, aikuisen kolme kertaa se. Äkkipysäystä kun ei ole olemassakaan, otit voiman ilmeisesti taulukosta, vai millä hidastuvuudella laskit?
No kuitenkin, ne 5mm pultit pitää toki vaihtaa isommaksi.
Katsastuksessa voi tulla ongelmia vaikka olisi minkälaiset kehikot siellä, koska turvavyöt ilmeisesti pitää olla tyyppihyväksyttyjä?
Niin koska lapset on kevyitä ja vielä kolmenpisteen vyö, niin ei tarvitse olla ihan samoja vaatimuksia kuin niiden 12mm? pultien pitäisi pysäyttää myös yli 100kg massa. 10mm pultin kun laittaa niin lokasuojan pultti korkkaa ensin, vielä kun ovat yleensä ruosteessa siitä.
Jos lokasuojan pultti korkkaa ensin ja voima on jo jaettu kolmanteen pisteeseen ja lapset painaa 1/3 aikuisesta, niin ollaan jo n. 4.5 kertaa paremmassa tilanteessa kuin mihin vyöt on alunperin suunniteltu ja se on todella paljon. Siihen vielä lisäksi se että kolmenpisteen vyön rasitus jakaantuu myös kehoakin vasten paremmin.
Muuten uudemmissa takapenkkien kiinnikkeissä on otettu huomioon takaa lentävät tavarat, lukitus on monta kertaa tukevampi kuin vanhemmanmallisessa.
Vaikka ei jotain tulisi kaaliinkaan, niin yleensäkään törmäystilanteessa kaikki selän takana oleva massa ei ainakaan edistä mahdollisuuksia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veera 1-2  



Liittynyt: 10 Hei 2003
Viestejä: 216
Paikkakunta: Anjalankoski

LähetäLähetetty: Tor Kes 10, 2004 20:15    Viestin aihe: vyöt Vastaa lainaamalla viestiä

Eikö turvavyöt minun tietääkseni saa laittaa vain omilla pulteilla kiinni, ja ne on taatusti enemmän kuin 5mm, jos laittaa vaikka kuinka pienelle niin pitää ne olla kunnolla eikä pelleillä millään nappipulteilla, enemmin on laittamatta kuin laittaa pelleilemällä. Yhdyn Jasun mielipiteeseen täysin kyllä lapselle paino moninkertaistuu kun äkkipysäys tulee, sen voi vaikka kokeilla ajat seinään 40km/h niin eipä takapenkki edes pysy kiinnikkeissään ja kaikki mikä siellä on tulee niskaan. Älkää neuvoko mitään älytöntä sillä lapsi on varmasti tärkeämpi kuin sätkä. Vesa
_________________
vesku
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nameone  



Liittynyt: 07 Huh 2003
Viestejä: 358
Paikkakunta: HKI

LähetäLähetetty: Tor Kes 10, 2004 21:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nämä ilmi tulleet asiat on hyvä ottaa huomioon, mutta ei tässä kuitenkaan mitään panssarivaunua olla tekemässä.
Voihan sinne tehdä vaikka 10* vahvemman kiinnityksen, mutta onko siinä mieltä? Sätkän turvallisuus siitä ei ainakaan lisäänny.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
2cvjimmi  



Liittynyt: 26 Hel 2003
Viestejä: 86
Paikkakunta: Pori/Björneborg

LähetäLähetetty: Per Kes 11, 2004 08:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikös se ollut niin, että jos pitää pikkulasta sylissä etupenkillä - niin jo 30-35 km.n nopeudesta äkkijarrutus (ei -pysäys) aiheuttaa sen ettei voimakkaampi pitäjäkään saa lasta pysymään näpeissään ja sitten kuuluu helposti "Pläts" Crying or Very sad tuosta tuulilasista.

Mielestäni jos rakennetaan ns. turvavälineitä sätkään pitää ne tehdä kunnolla ja vaikka vähän ylikin. Kunnolla rautaa ja paksuja pultteja ja varsinkin kiinnitykset järkeviin paikkoihin. Lantiovyöt saa sätkässä ainakin hyvin kiinni - kolmipisteen yläkulma on ongelma, niin kuin tiedämme - omassa kiinnitys on takaikkunan yläpuolella olevan "palkin" kulmissa hitsatuissa kolmiolattaraudoissa.
Mietittäväksi jää, että jos todella vöitä kolaritilanteessa tarvitaan, niin miten kestää sätkän kori kyseisten kiinnityksien kohdalta - tuleeko pelti ns. mukana? Question

Pienistä lapsista kommenttina - poika täytti juuri 13 vuotta ja lukeutuu lapsiin - mutta mitat ovat pituus 181 cm, 68 kiloa ja kengännumero 46 - se pienistä lapsista Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jasu  



Liittynyt: 06 Nov 2003
Viestejä: 193
Paikkakunta: JKL

LähetäLähetetty: Per Kes 11, 2004 09:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nameone kirjoitti:
Tarkoitat siis että lasten liike-energia on n. 85440 kgm/s2?, aikuisen kolme kertaa se. Äkkipysäystä kun ei ole olemassakaan, otit voiman ilmeisesti taulukosta, vai millä hidastuvuudella laskit?


Olet aivan oikeassa sen äkkipysäyksen suhteen, varsinkin sätkällä liikkuessa, ellei sitten osu isompaan moottoripyörään(Goldwing tms)... Ns. auton kanssa kolaroitaessa em. voimat ovat kyllä paljon suurempia vauhdin muuttuessa päinvastaiseen suuntaan, vrt. sätkä n.600kg/Volvo n. 1400kg. Kyllä se Volvo edelleen suunnan näyttää, sätkä korkeintaan hieman hidastaa etenemistä.

Onkohan kukaan keksinyt ratkaisua tuohon 2cvjimmin esittämään ongelmaan? Sätkän yläpalkki ei taida olla ollenkaan niitä tukevimpia.

Jasu
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nameone  



Liittynyt: 07 Huh 2003
Viestejä: 358
Paikkakunta: HKI

LähetäLähetetty: Per Kes 11, 2004 09:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siis lähtökohtahan on että siitä yläkiinnikkeestä saa vähintään yhtä vahvan kuin lokarin kiinnikkeestä ja sen ei luulisi olevan vaikeata.
Seuraava askel on turvakehikon rakentaminen, joka suojaa ylhäältä, sivulta ja takaa tulevilta iskuilta. Idea
Jasu, Oli puhe muute Dyanen yläpalkista, muistutan vain ettei lähde hakoteille, sätkän reunat pääsee painumaan lähes esteettä auton sisäänpäin. Sätkään kyllä voisi tehdä sellaisen poikittaisen palkin.
Dyanenkin palkin voisi tehdä vahvemmaksi, että se estäisi paremmin kiinnityskohtien taittumisen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen 2CV-Kilta ry Foorumin päävalikko -> Tekniikka Kaikki ajat ovat GMT + 1 tunti
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2.0.10 © 2001, 2002 phpBB Group