Suomen 2CV-Kilta ry Foorumin päävalikko Suomen 2CV-Kilta ry
Suomen 2CV-harrastajien keskustelupalsta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit    

Äänieristystä
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen 2CV-Kilta ry Foorumin päävalikko -> Tekniikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Jalppis  



Liittynyt: 08 Huh 2003
Viestejä: 107
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: Per Maa 25, 2005 22:04    Viestin aihe: Äänieristystä Vastaa lainaamalla viestiä

Tapaus 1.
Kaverilla on sätkä vm-72/86. jossa ei ole konepellissä ja rintapellissä konehuoneen puolella ääni- tai muita eristeitä. Silti sätkä on uskomattoman hiljainen. Lattioilla on alkup. kumimatto. Koneessa on yksikurkkuinen kaasari peltisellä putsarilla varustettuna.

Tapaus 2.
Sätkässäni on rintapellissä pikimattoa(paksuus 4mm. paino 7.5kg/m2) ja alkuperäinen verhous/eristys ohjaamon puolella, tarvikeliikkeen 1cm paksu jonkinlainen superlooni konetilassa. Konepelti on myöskin eristetty. Rintapellistä on kaikki läpiviennit tiivistetty. Lattialla on solumuovia ja paksua kuramattoa. Koneessa kaksi kurkkuinen kaasari vaijeripolkimella ja muovisella putsarilla.
Ja meteliä riittää enemmän kuin tapaus ykkösessä.

Mistähän moinen johtuu?
Toimiiko runko mahdollisesti kaikukoppana?
Millähän sitä kannattaisi vaimentaa? Ohennettua alustamassaa ruiskulla rungonsisäpinnoille tuli itsellä mieleen.

T:Nim. "peltorit" päässä ajellen luulevat mikki hiireksi... Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
amikutoseeni  



Liittynyt: 09 Huh 2003
Viestejä: 113
Paikkakunta: Lapinlahti

LähetäLähetetty: Per Maa 25, 2005 22:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Uudemmissa 2CV6-koneissa on moottorin lämpöpeltien ympärillä äänieristys. Se vaimentaa moottorin ääntä.

Pohjan massaus vaimentaa kivenrapinat yms alustaäänet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalppis  



Liittynyt: 08 Huh 2003
Viestejä: 107
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: Per Maa 25, 2005 22:44    Viestin aihe: äänieristystä Vastaa lainaamalla viestiä

Tässä tapaus ykkösessä on vielä vanhanmalliset moottoripellit, eli eivät ole eristetyt.
Aattelin sillä massauksella rungon sisäpuolta. Rättärin konehhan ei ole kovin kummasesti rungosta eristetty, joten värinöitä yms. varmasti syntyy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
toppok  



Liittynyt: 17 Tou 2003
Viestejä: 72
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: Lau Maa 26, 2005 06:00    Viestin aihe: Äänieristyksestä... Vastaa lainaamalla viestiä

juu,
Tuo hiljainen kaunotar on nykysin meillä. Konepellissä on ohut vaimennus, muuten niinku Jalppis kuvaili. Lämpöputketkin vain pahvitötteröt, ei mitään eristettä. Lattialla ei mitään ylimääräistä,
vain kumimatto... Runko tässä on suojattu 50% öljy / 50 % kotelosuoja-aineella.
t. 2cv kuiskaaja
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nameone  



Liittynyt: 07 Huh 2003
Viestejä: 460
Paikkakunta: HKI

LähetäLähetetty: Lau Maa 26, 2005 07:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siinä äänekkäässä saattaa kori ottaa runkoon ja kone on äänekäs?
Kun taas hiljaisessa taitaa olla pehmeästi käyvä kone.
Monesti koneremotteja tehdessä keskitytään vain ohipuhalluksen korjaamiseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
toppok  



Liittynyt: 17 Tou 2003
Viestejä: 72
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: Lau Maa 26, 2005 11:42    Viestin aihe: Hiljainen kone vs. äänekäs kone... Vastaa lainaamalla viestiä

Neoamen, vihjaatko sie että tuohon ite koneen tuottamaan meteliin voipi vaikuttaa esim. remontin yhteydessä? Jos ei lasketa lämmönvaihtimien äänieristämisiä jne. vaan ihan ton perusmöykyn metakkaan ilman apulaitteita? Hiljainen kone, onko se osatekijöiden summa vaiko joku maaginen one-in-five juttu?
t. toope
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nameone  



Liittynyt: 07 Huh 2003
Viestejä: 460
Paikkakunta: HKI

LähetäLähetetty: Lau Maa 26, 2005 14:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä, viallinen nokka-akseli ja nostajat ovat lähes aina syynä koneen äänekkyyteen.
Siinä vaiheessa kun kampi rupeaa pitämään ääntä niin se hajoaa hyvin pian.
Ääntä tulee mm. myös isommista puristuksista, isoista venttiilin välyksistä, jyrkästä nokasta, hieman kiinnileikkantunut mäntä voi myös nakuttaa ja mäntien tasapainotus vaikuttaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Akaile  



Liittynyt: 21 Huh 2003
Viestejä: 551
Paikkakunta: Varrella virran ja meren

LähetäLähetetty: Lau Maa 26, 2005 15:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kannattaa tarkistaa vielä kerran ne lämpöputket. Varsinkin tuo tuulilasille tuleva tuntuu olevan ratkaiseva elementti. Sitrosen putkilla olen päässyt aika hiljaisiin tuloksiin. Mitenkäs tuo takapään äänenvaimennus? jos takarööri on äänekäs niin takakontti toimii kaikukotelona ja lisää kabinetin meteliä aivan hirveästi. Sitten nuo verhoilut ovat aika tärkeät. Eli mitä pehmeämpi materiaali noissa yläkaarissa ja takasisälokasuojissa niin sen parempi. Onko siinä hiljaisessa sätkässä ovissa mitään ääni/lämmöneristystä?

Meillä on yksi kuljin, jossa äänieristykseen on panostettu aikalailla ja siitä tulikin sellainen, että ajaessa voi keskustella takapenkkiläisten kanssa ilman että tarvii huutaa Laughing : Uudet lämpöputket, routamattoa ovissa, bituumimattoa takasisälokareissa, cd Cardicin mustaa pehmeää äänieristyslevyä katonrajan kaarissa, etuhattuhyllyllä (päällä vielä bituumimattoa) ja etujalkatilan kolmiopelleissä (alla bituumimattoa). Konehuoneen rintapelti yhtenäisesti bituumimatolla päälystetty, konepellissä routamattoa... Koneena se uudempi kutonen äänieristetyillä "pelleillä", mutta kone on äänekäs. Lattialla saunan ritilämattoa, jonka päällä harmaa ruohomatto ja paksut kumimatot. NIIn ja nopeusmittarin kotelo täynnä superloonia tms. Huomasimme nimittäin, että tuon kotelon vaimennus auttoi paljon. Perässä on peppureppu, joka on eristetty uretaanilla ja päällä tuota harmaata mattoa. Äänenvaimennuksena edessä omatekoinen lähes samanlainen kuin sätkässä, keskellä pyöreä pönttö (en muista mittoja) ja takana omarakenteinen ovaalivaimennin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalppis  



Liittynyt: 08 Huh 2003
Viestejä: 107
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: Lau Maa 26, 2005 16:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse asiassa miulla on kolme sitikkaa käytössä. Mainitsemassani kulkimessa on lattiat 2mm. paksua peltiä. Lattian ja rungon välissä telttapatjaa. Pakoputkisto alkuperäistä citroenia. Korin sisäsivut huopaa, ovien sisällä pikimattoa. Koneeseen olen joutunut kammen vaihtamaan. Lämpöputket artikkelin pahviputket. Tämä on kulkimistani hiljaisin, vaikka kone on kovaääninen.

Toisessa kulkimessani on alkuperäinen kutosen tekniikka. Seinillä ei ole mitään eristettä. Lattioilla kumimatot. Äänekäs on, mutta tätä en olekkaan pyrkinyt saaman hiljaiseksi.

Kolmas kuljin on paku. Jälleen kutostekniikkaa. Routamattoa, pikimattoa, solumuovia pitkin ja poikin korissa. Pikimattoa rintapellissä ohjaamonpuolella ja alkuperäiset eristykset päällä. Solumuovia korin ja rungon välissä. Tässä on verhoilut vielä kesken, mutta nykyisistä eristeistä huolimatta ääntä piisaa. Jopa sen verran, että harmittaa. Moottorissa ei ole ylimääräisiä ääniä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Akaile  



Liittynyt: 21 Huh 2003
Viestejä: 551
Paikkakunta: Varrella virran ja meren

LähetäLähetetty: Lau Maa 26, 2005 17:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vielä tarkennus, että käyttämäni "routamatto" ja "bituumimatto" ovat juuri tuota telttapatjaa ja pikimattoa...Sama asia, eri sana...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Masa  



Liittynyt: 05 Huh 2003
Viestejä: 36
Paikkakunta: Tuusula

LähetäLähetetty: Lau Maa 26, 2005 17:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Äänten alkuperä ja kulkureitit ovat joskus varsin kummallisia. Oli tilanne sellainen, että 2cv6 vm-90 piti melko voimakasta ääntä, joka kuului kulkimen takapäästä. Ensin tietysti epäilytti olisiko pyöränlaakeri menossa, mutta ääni kuului myös paikallaan käyttäen ja oli riippuvainen kierroksista. Ääni tuli pakoputkea pitkin ja kulkeutui siitä takimmaista kannatinkumia pitkin vasemmanpuoleiseen sisälokariin, joka tietyillä kierroksilla alkoi "soida" todella voimakkaasti. Tarkemmassa tutkiskelussa ilmeni, että taajuus on sama kuin laturissa ja sehän on suorassa yhteydessä pakoputkeen. Laturin laakerit?? Stetoskoopilla kuunnellen asia vielä varmistui, laakerit vaihtoon. Kuitenkin ihmetytti miten voi niin hyväkuntoisista laakereista lähteä niin kova ääni. Laturi nippuun ja paikoilleen, ja ääni jatkuu. Lopullinen syy löytyi laturin hihnasta, sen kun vaihtoi, niin johan hiljeni. Hihna oli ollut käytössä vain parin tuhannen km:n verran, mutta konetta ei käytetty moneen vuoteen ja hihna oli kovettunut "muotoonsa" ja kun joutui töihin alkoi värisemään, josta ääni syntyi. Uskomatontonta, mutta totta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalppis  



Liittynyt: 08 Huh 2003
Viestejä: 107
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: Kes Maa 30, 2005 06:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rolling Eyes Nyt tuli sitten todettua sekin asia, että runko ei toimi kaikukoppana sitikassa. Laitoin eilen pikimattoa isonpalan lattialle toiveissa saada hiljaisuutta, mutta koeajo kertoi karua kieltään. Ei sitten yhtään mitään vaikutusta.
Toppo huomasi hiljaisesta sätkästään sellaista, että siinä on rintapellissä ohjaamonpuolella alkuperäisen eristeen/verhoilun alla noin 30mm. paksu vaahtomuovi tyyppinen eriste alkaen tuuletusluukun alareunasta päätyen polkimien alle.
Eli seuraavaksi lisään pakuuni eristettä tuonne samaan paikkaan. Nythän siellä on jo pikimattoa. Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AK-65  



Liittynyt: 18 Elo 2004
Viestejä: 59
Paikkakunta: Hämeenlinna

LähetäLähetetty: Kes Maa 30, 2005 10:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mutta täytyy muistaa että sinulla on paku joka pitää jo sinäänsä kovaa ääntä. Pakuissa on niin paljon peltiä jonka vaikutuksesta melutaso nousee normaalia rättäriä korkeammaksi. hyvä konsti saada pakua hiljaisemmaksi on eristää kaikki sisä pinnat esim neulahuovalla kuten meillä on yksi paku. Siinä on koko sisustus neulahuovan alla ja äänitaso on hiljentynyt huomattavasti!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalppis  



Liittynyt: 08 Huh 2003
Viestejä: 107
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: Sun Huh 03, 2005 07:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No niin...

Lisäsin rintapeltiin ohjaamonpuolelle cd-cardikin äänieristemattoa alkuperäisen verhoilun alle ja taitaa olla että täällä on suurin hyöty eristeestä. Moottorin ääni oli vieläkin hallitseva.

Eilen lauantaina sitten vaihdoin moottorin pakuuni, edellinen kun oli perso öljylle. Tämä moottori on 80-luvun tuotteita, ei kuitenkaan vielä eristetyillä moottorin jäähdytyspelleillä. Noo... Koeajolenkki olikin sitten miellyttävä yllätys. Pakun metelit olivat puolittuneet! Enää ei moottorin ääni ole hallitseva.
Vielä kun vaihdan kesäkumit alle, pääsen nastojen ropinasta. Nyt voinkin kaivaa stereot hyllystä ja ryhtyä suunnittelemaan niiden asennusta.
Iloista kevättä. Keep on duck`n! Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Akaile  



Liittynyt: 21 Huh 2003
Viestejä: 551
Paikkakunta: Varrella virran ja meren

LähetäLähetetty: Sun Huh 03, 2005 17:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Muistakaapa sellainen juttu, että kun lähdette etsimään metelin lähdettä niin ensimmäisenä kannataa tarkistaa kaasutangon aukko. (Tätä ongelmaa ei tietenkään kutosessa ole.) Nuo kaasutangon aukon "tiivistekumit" tuppaa olemaan yleensä aika kuluneita ja väljiä. Äänihän leviää pienestäkin reiästä, joten kannattaa tukkia kaikki mahdolliset ylimääräiset reiät.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen 2CV-Kilta ry Foorumin päävalikko -> Tekniikka Kaikki ajat ovat GMT + 1 tunti
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2.0.10 © 2001, 2002 phpBB Group