Suomen 2CV-Kilta ry Foorumin päävalikko Suomen 2CV-Kilta ry
Suomen 2CV-harrastajien keskustelupalsta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit    

Pohjan kunnostus / museokatsastus

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen 2CV-Kilta ry Foorumin päävalikko -> Tekniikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
lehtja  



Liittynyt: 08 Elo 2003
Viestejä: 4
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: Maa Kes 28, 2004 08:26    Viestin aihe: Pohjan kunnostus / museokatsastus Vastaa lainaamalla viestiä

Mikä on paras tapa korjata pohjassa olevat pikku ruosteet pois.
Ruosteet pinnassa, ei syövyttänyt pohjaa ( vielä).
Eli pitääkö hiota ruoste pinnasta pois esim. teräsharjalla, jonka jälkeen laittaa ruosteenestomaalia. Lopuksi vielä massaa päälle.

Vai suojaako massa leviämistä ilman hiontaa ?

Onko tietoa kuinka alkuperäisessä kunnossa Dyanen pitää olla jotta sen saa museokatsastettua ?

T:JIK
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
eki  



Liittynyt: 03 Kes 2003
Viestejä: 10

LähetäLähetetty: Maa Kes 28, 2004 10:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oman kokemukseni perusteella voin sanoa, että jo alulle päässyttä ruostumista ei pysty lopettamaan; vain sen etenemistä hidastamaan. Kaikki ruoste pitäisi tavalla tai toisella saada pinnasta pois ja tavoista parhain lienee hiekkapuhallus koska se tunkeutuu pieniinkin kolosiin. Kyllä teräsharjaaminenkin, varsinkin kulmahiomakoneeseen kiinnitettävällä karkealla pyörivällä harjalla antaa tyydyttävän lopputuloksen. Alueen pelkkä massaaminen ei missään tapauksessa, ja varsinkaan ruosteen päälle, ole riittävä suojaus. Oikeaoppisesti puhtaan metallin pintaan tulee ensiksi laittaa happomaali (etch primer), sitten sinkkipitoinen pohjamaali (grund primer) jonka päälle vielä tiivis pintamaali ja vasta sitten ruostesuojamassa.

Mitä museokatsastukseen tulee, niin yleissääntönä voi sanoa, että mitä tunnetumpi automalli, sitä alkuperäisemmässä kunnossa sen tulee olla. Ja Dyanethan ovat hyvinkin tarkkaan tunnettuja. Lisäksi tarkastusvaatimuksissa on eroja eri paikkakuntien välillä ja suositelenkin että käytät autoasi etukäteen näytillä jonkun museotarkastajan luona. Ainakin Turun seudun mobilisteilla on tällainen palvelu olemassa.

t.Eki
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nameone  



Liittynyt: 07 Huh 2003
Viestejä: 356
Paikkakunta: HKI

LähetäLähetetty: Maa Kes 28, 2004 20:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oliskin koko auton puhtaat pellit käsitelty noin oikeaoppisesti, hiekkapuhallukset ja muut saa aika ison remontin aikaiseksi.
Helpommalla pääsee kun laittaa öljyä ja ohuelti öljypitoista massaa tai riippuu vähän mitä siinä on ennestään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
miki  



Liittynyt: 25 Nov 2003
Viestejä: 33
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: Kes Kes 30, 2004 22:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä pintaruosteen saa pysäytettyä niin, ettei se enää leviä. Koska en ole kemisti, jääköön kommentointi asiantuntijoiden tehtäväksi.
Olen aikoinaan (kauan sitten ruostealtiita brittikulkimia harrastellessani) käyttänyt 3% fosforihappoliuosta ruosteenestoon, nimen omaan kevyeen pintaruosteeseen jota ei joka paikasta poiskaan saanut hiottua. Sekaan laitoin hieman fairya, ihan pintajännityksen pienentämistä varten. Tunkeutui hyvin joka paikaan, ja lopputuloksena ruoste muuttui mustaksi, eikaä enää levinnyt.
Cocktailini perustuu erään suuren rusteenestofirman käyttämän liemen tuoteselosteeseen jonka käsiini sain. Resepti oli sama, mutta Fairyn tilalla luki synteettiset tensiidit tai jotakin sinnepäin. Hinta itse sekoitettuna n. 100 kertaa halvempi.
Viime aikoina olen tosin käyttänyt Biltemasta saatavaa ruostemömmöä joka tosin on hieman kallis, mutta toimii erinomaisen hyvin. Lopputulos on sama; ruoste, paksukin muuttuu parin sivelykerran jäkeen mustaksi, eikä ruoste enää leviä.
Onko kemistiä joka osaisi selittää ilmiön?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Musta Hattuinen Mies  



Liittynyt: 08 Huh 2003
Viestejä: 15
Paikkakunta: Raahe

LähetäLähetetty: Tii Lok 19, 2004 21:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jees !
Touta ihme kemikaalia saa autotarvike liikkeestä! Itse olen sitä käyttänyt jo parikymmentä vuotta! Tulokset ovat erittäin hyvät, esimerkiksi voisi ottaa 2cv:n oven, sen korjasin viistoista vuotta sitten. Oli jo syöpymää muttei aivan puhki asti , hionta karkealla hioma paperilla puhallus puhtaaksi pölystä
ja ruosteen muuninta sively päälle. seuraavana päivänä pohta maalia.
Paklaus hionta pintamaali ja valmis. Siihen loppu kukkiminen! Toimii varmasti myös pohjapelissä!
_________________
Manu!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nameone  



Liittynyt: 07 Huh 2003
Viestejä: 356
Paikkakunta: HKI

LähetäLähetetty: Kes Lok 20, 2004 06:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Fairyn kanssa fh toimii ruosteenpehmentäjänä ja poistajana, pelkkä fh taas muuntaa ja tekee kovan pinnan. Paras tulos tulee kun ensin poistaa ruostetta mitä saa, ruosteenpehmentäjällä tai jopa mekaanisesti (hellävaroen), sen jälkeen voi käsitellä esim. pelkällä fosforihapolla.
Teollisuus käyttää ruosteenpoistoon suolahappoa, mutta pääasillinen syy siihen taitaa olla hinta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikaVeee  



Liittynyt: 31 Tou 2003
Viestejä: 88
Paikkakunta: Suamen Turku

LähetäLähetetty: Maa Jou 06, 2004 13:57    Viestin aihe: sinkkijuttua Vastaa lainaamalla viestiä

Mitenkäs toi sinkkipitoisen maalin sinkki tunkeutuu happomaalin läpi, mä kun olen luullut että sinkin ja teräksen pitää olla yhdessä muodostaakseen parin.

Question
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen 2CV-Kilta ry Foorumin päävalikko -> Tekniikka Kaikki ajat ovat GMT + 1 tunti
Sivu 1 Yht. 1

 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2.0.10 © 2001, 2002 phpBB Group