Suomen 2CV-Kilta ry Foorumin päävalikko Suomen 2CV-Kilta ry
Suomen 2CV-harrastajien keskustelupalsta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit    

Teho vastaan vääntömomentti

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen 2CV-Kilta ry Foorumin päävalikko -> Tekniikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Jasu  



Liittynyt: 06 Nov 2003
Viestejä: 189
Paikkakunta: JKL

LähetäLähetetty: Sun Lok 03, 2004 13:44    Viestin aihe: Teho vastaan vääntömomentti Vastaa lainaamalla viestiä

Täälläkin joskus väiteltynä vääntömomentin merkityksestä ja kannattaako pelkästään olla innoissaan suuresta hevosvoimamäärästä, laitoin tuon kirjoitteluni myös tänne Sitruunapatongin lisäksi. Eihän suo mallit 2CV:tä ole, mutta ehkä parhaiten voisi verrata nelkkua ja 18-kaakkista konetta.

Näitä virityksiä/tehon lisäyksiä lukiessa tulee taas mieleen tuo hevosvoimien ja vääntömomentin merkitys. Taas samaan testipaikkaan eilen ajaessa tuli kovin ristiriitaiset tulokset jos katsoisi vain hevosvoimamäärää. Testilaitteina taas kerran automaattibeksit, turbodiesel break(90 hp?, kaksi henkilöä kyydissä) ja 19GTi kat (125hp, yksi kyytiläinen).Testipaikkana sopiva ylämäki, paikaltaan lähtien ja samalla liikennemerkillä vauhti katsoen. Turbodieseli kiihtyi 120 km/h nopeuteen, kun GTi kiihtyi vain 105 km/h nopeuteen (käsin vaihtaen 110 km/h). Pelkästään paperilla katsoen hevosvoimamäärää lukemien pitäisi olla päinvastoin...? Ja onhan tuota vääntöä muutenkin huomannut olevan enemmän ja sen merkitystä on tullut seurattua. Paikallaan lähtiessä selkänoja on paljon tarpeellisempi tuossa "tehottomammassa" turbodieselissä ja Michelinin saa alla valittamaan, GTi:llä ei siitä ole pelkoakaan että rengas alkaisi ilmoittamaan menetetystä pidosta.

Tähän voikin heittää kysymyksen, mikäli edellä mainittu ei pitäisi jonkun mielestä paikkaansa. Miksi tehottomampi ja painavampi auto suuremmalla kuormalla kiihtyy nopeammin kuin "tehokkaampi" auto kevyempänä ja pienemmällä kuormalla? Nämä huomiot perustuvat vain omiin kokemuksiin mainituilla ajoneuvoilla... Joskus on kokeiltu myös kiihdyttää peräkkäin, silloinkin saa jäädä katselemaan poistuvia breakin takavaloja... Eli siis ne Nm-lukemat ovat niitä mitä kannattaa enemmän tuijotella, ei kW:t eikä Hp:t.
_________________
Kahta en vaihda, Sitikkaa ja vaihdetta(talvella)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nameone  



Liittynyt: 07 Huh 2003
Viestejä: 356
Paikkakunta: HKI

LähetäLähetetty: Maa Lok 04, 2004 14:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

teho[W] = momentti[Nm] * kulmanopeus[rad/s]
Vääntö tuo ajomukavuutta, mutta jos konetta käytetään optimitehoalueella, niin tehokkaampi pystyy tekemään enemmän työtä.
Käytännössä kuitenkin varsinkin kiihdyttäessä ja automaatilla kierrosluku on enemmänkin optimiväännön alueella, eikä optimitehon alueella.
Silloin jos kumammatkin pyörii yhtä kovaa ja toinen on optimiväännön alueella, niin enemmän vääntävä voittaa, koska sillä hetkellä enemmän vääntävässä on myös enemmän tehoa.
Käytännössä kuitenkin bensakoneen optimivääntöalue on melkein puolta isompi, siis kummankin optimivääntöalueella bensakone tekee puolta enemmän työtä suhteessa vääntöön. Jos vääntö ja kaikki muu on identtiset, niin myös kulkee "puolta paremmin" (kiihtyvyys riippuu myös mm. nopeuden potenssista).
Eli siis hetkellinen teho on aina se mikä ratkaisee.
Kiihdytyksissä vääntävällä on se etu monessa tapauksessa, että kun pitää lähteä äkkiä kiihdyttämään, niin ei tarvitse alkaa hakea siinä vaiheessa pienempä pykälää.
Täällä on esim tietoa:
http://www.allpar.com/eek/hp-vs-torque.html

Minä olisin linkinnyt keskustelun sitruunapatonkiin ja toisinpäin, mutta kun en löydä sitä patongista, niin voitko sinä tehdä sen? Ihan vaan siksi ettei ihmisten tarvitse pähkäillä samoja asioita moneen kertaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Musta Hattuinen Mies  



Liittynyt: 08 Huh 2003
Viestejä: 15
Paikkakunta: Raahe

LähetäLähetetty: Maa Lok 11, 2004 20:28    Viestin aihe: Moottorin vääntö/teho/kiihtyvyys! Vastaa lainaamalla viestiä

Keskustelette kiihtyvyyksistä eri autojen kesken! Nyt täytyy ottaa mukaan
myös vaihteisto, niin saadaan vetopyöristä ulos tuleva teho/ vääntö!
Se on kiihtyvyydessä oleellinen tieto suhteessa auton painoon
Rolling Eyes
_________________
Manu!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nameone  



Liittynyt: 07 Huh 2003
Viestejä: 356
Paikkakunta: HKI

LähetäLähetetty: Maa Lok 11, 2004 21:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toi yllä oleva kaava pätee vetäville pyörille ihan yhtä hyvin kuin moottorillekin. Vaihteistolla ei saa mitään ihmeitä sentään aikaiseksi, sillä tehohan pysyy aina samana oli sitten minkälainen tahansa välitys, kunhan vaan kone pysyy samalla teho/vääntö kierroslukualueella.
Vaihteistolla voidaan kasvattaa vain toista kerralla, pyörimisnopeutta tai vääntöä, aina toisen kustannuksella, että silleen.
Lyhyt vaihteisto voi lisätä kiihtyvyyttä, koska tulee enemmän valinnanvaraa pienille nopeuksille, jolloin on mahdollista pitää moottorin nopeus useammin optimitehoalueella siihen rajaan asti, jolloin välitykset "loppuu".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jasu  



Liittynyt: 06 Nov 2003
Viestejä: 189
Paikkakunta: JKL

LähetäLähetetty: Tii Lok 12, 2004 09:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, mut näissä vaihteistoissa on oleellisesti erilaiset välitykset, mutta täysin epäedulliseen suuntaan nopeampaa ajatellen. GTi:n kone kiertää satasen vauhdissa karvan alle 3000RPM ja TD:ssä 2400RPM!!! Näin ollen jos noissa olisi sama väitys, niin TD kiihtyisi vielä nopeammin, mut huippunopeus tulisi huomattavasti aiemmin vastaan kierrostenrajoittajan astuessa kuvaan mukaan.

Niin, on se TD nopea kiihtymään tuollaisella GTi:n laatikolla, alkuun siinä oli sellainen, mutta sit onneksi löytyi tuo harvempivälitteinen laatikko tilalle. Ja vieläpä palaneesta Xantiasta. Koko konetila oli varsin pahasti palanut, mutta laatikosta ei ollut mennyt mitään rikki!!!
_________________
Kahta en vaihda, Sitikkaa ja vaihdetta(talvella)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nameone  



Liittynyt: 07 Huh 2003
Viestejä: 356
Paikkakunta: HKI

LähetäLähetetty: Tii Lok 12, 2004 10:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei tainnut näköjään mennä jakeluun alkuunkaan...
Välitykset on vain sitä varten että konetta pystytään käyttämään halutulla kierroslukualueella, lyhyemmät välitykset vaikuttavat kiihtyvyyteen vain välillisesti.
Eli ainoastaan siksi, että kiihdytyksen aikana esim. tiettyy nopeuteen onkin esim. lyhyillä välityksillä 3:n vaihteen sijasta 4:ä vaihdetta käytössä, sama ilmiö näkyy myös siinä, että mille alueille eri vaihteet jakautuvat, eli ns. vaihdekohtainen välitys.
Se taas että on 4 vaihdetta 3:n sijasta, ei tarkoita sitä että 4 vaihteella kiihtyisi 1/4 osan paremmin, vaan ihan muuta.
En usko että teistä kumpikaan tarkoitti myöskään sitä että miten automaattilaatikot vaihtavat.
Se saattaa olla että TD:ssä lyhyemmällä laatikolla "valinnanvaran" lisäksi laatikko sattuu olemaan enemmän optimitehoalueella kuin vakiolaatikko, riippuu siitä miten laatikko on ohjelmoitu vaihtamaan.
Siinä käy helposti myös niin että väärä vaihtohetki ja vaihtamiseen menevä aika, kompensoivat "valinnanvaran" tuoman lisäedun, jolloin kiihtyvyys hidastuu, vaikka olisi lyhyempi laatikko.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nameone  



Liittynyt: 07 Huh 2003
Viestejä: 356
Paikkakunta: HKI

LähetäLähetetty: Tor Lok 14, 2004 14:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itseäni täydentäen vielä on yksi asia miksi
"vääntävämpi", esim. samantehoinen, mutta pienemmällä
kierosluvulla oleva moottori saa esim. auton kiihtymään
paremmin kuin kierrospainotteisen verrokkimoottorin.
Se on ennen välitystä (vaihdelaatikkoa) olevan liikkuvan massan massavoimat,
käytännössä moottori, eli kampi, nokka rattaat, vauhtipyörä,
männät jne. Nimittäin esim. jos kierroslukua nostetaan esim.
kolmasosa esim. 2000-3000rpm verrattuna 4000-6000rpm, vaatii
jälkimmäinen huomattavasti enemmän energiaa.
Tätä korostaa vielä se että esim pyörivän liikkeen hitausmomentti
ei ole suoraan verrannollisia nopeuden suhteen.
Toisaalta hitaammin pyörivät moottorit ovat yleensä painavampia,
mikä kompensoi jonkinverran ilmiötä.
Tämä näkyy siis ainoastaan kiihdytyksessä ja
moottorijarrutuksessa eikä vaikuta tehoon eikä vääntöön.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen 2CV-Kilta ry Foorumin päävalikko -> Tekniikka Kaikki ajat ovat GMT + 1 tunti
Sivu 1 Yht. 1

 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2.0.10 © 2001, 2002 phpBB Group