Suomen 2CV-Kilta ry Foorumin päävalikko Suomen 2CV-Kilta ry
Suomen 2CV-harrastajien keskustelupalsta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit    

Kitkaiskarien säätö?

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen 2CV-Kilta ry Foorumin päävalikko -> Tekniikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
2cv_Aleksi  



Liittynyt: 19 Maa 2003
Viestejä: 16
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: Tor Kes 03, 2004 09:45    Viestin aihe: Kitkaiskarien säätö? Vastaa lainaamalla viestiä

Kertokaa viisaammat minulle, kuinka kitkaiskunvaimentimien säätö tapahtuu yksinkertaisimmillaan ja niin että siitä tulee hyvä?

En nimittäin ole sitä vielä koskaan tehnyt, mutta taitaa nyt tulla ajankohtaiseksi Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
miki  



Liittynyt: 25 Nov 2003
Viestejä: 26
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: Tor Kes 03, 2004 10:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos kitka on alkuperäisen mallinen, otat ensin purkin CRC:tä tai muuta ruostetta irroittavaa tavaraa ja suihkutat etuakselin päistä törröttäviin pultteihin.
Sitten muistaakseni 11 millinen kiintoavain ja 19 millinen lenkkiavain. Pitelet pultin päätä (siinä pitäisi olla avaimelle koneistettu pinta) 11 millisellä sekä kiristät mutteria 19 millisellä. Näin teoriassa. Kokemukseni mukaan pultin pää on yleensä rikkimurjottu eikä kiristys pidä kuin korkeintaan katsastuskonttorille asti, ellei sinne ole kovin pitkä matka.

Minulla saattaa olla ylimääräiset kitkat jossakin jos oikein etsin.

terv. Miki
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
räppänä  



Liittynyt: 01 Syy 2003
Viestejä: 77

LähetäLähetetty: Per Kes 04, 2004 06:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos ei säätö sitten auta, niin kitkat uusiksi. Mikään niin tylsää kuin ajaa paskoilla kitkoilla esim pesulautapintaa soratiellä Sad

Kitkapinnoiksi käy jarruhihna ja -palamateriaali. Jos et osaa itse tehdä, niin teetä esim. raskaankaluston pajassa. Toki hintoja kannattaa vertailla Artikkelin kanssa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
2cv_Aleksi  



Liittynyt: 19 Maa 2003
Viestejä: 16
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: Per Kes 04, 2004 07:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tutkailin illalla tarkemmin noita kulkimen akseliston päitä. Ohjustajan puolella "törrötti" pultti, mutta kartanlukijan puolella ei ollut muuta kuin kotelo. Tämä kartturin puoli tuntuis tarttevan säätöä, noin perstuntumalla. Niin ja sätkän tuntien, jos sen tuntee jo takapuolessa.. viimeistään tarvitsee tehdä jotain.

Moottoripyöristä on kokemusta jarruhihnojen liimailusta, jos tuossakin on sama idea, niin luulisin onnistuvani siinä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nameone  



Liittynyt: 07 Huh 2003
Viestejä: 330
Paikkakunta: HKI

LähetäLähetetty: Per Kes 04, 2004 10:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niitä pintoja kannattaa hioa ja puhdistaa jne.
Harvemmin ne liinat on loppu, vaan on jotain muuta vikaa.
Esim jos se oikea puoli on vaikka vähän löysä ja ei ole mitään vikaa, niin sitten esim 1-kierros kireämmälle, kierroksia laskemalla ja silleen.
Sellainen puoli cm yleensä taitaa näkyä sitä pultinpäätä kitkassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
amikutoseeni  



Liittynyt: 09 Huh 2003
Viestejä: 80
Paikkakunta: Lapinlahti

LähetäLähetetty: Per Kes 04, 2004 18:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Käsittääkseni ne pultinpää-näkyvissä-kitkat eivät ole alkuperäisiä vaan tarvikevaraosia.

Minulla on tosin kokemusta vain vanhuksen ja Amin kitkoista, ei nelkuista. Jotkin näkemäni kitkat ovat sellaisia, että niissä ei ole säätömutteria lainkaan, vaan jousi on niitattu sopivalle kireydelle. Toisissa alkuperäismalleissa on sisäpuolella iso säätömutteri, jota kiristämällä jousen puristusvoimaa lisätään, jolloin vaimennin jäykkenee.

Tällainen vaimennin pitää irrottaa akseliputken päästä säätämistä varten. Irrotusta ja varsinkin takaisinlaittoa varten on olemassa erikoistyökalu, jolla vääntämällä vaimenninta paikallaan pitävä jousivoima kumoutuu.

Alkuperäinen säädettävä vaimennin on yleensä kunnostettavissa. Kireyden olen säätänyt ihan näppituntumalla: puhdistuksen jälkeen ensin jouseen vähän enemmän kireyttä kuin ennen, vaimentimet paikoilleen ja autoa keinuttamalla arvioidaan, onko vaimennus sopiva sekä samanlainen kummallakin puolella.

(Tästäpä tuli mieleen, että kerran en millään saanut vanhuksen etukitkoja tasapainoon. Toinen puoli keinui kevyemmin ylös-alas vaikka kitkavaimennin oli kiristetty jäykemmäksi. Syy eroon löytyi vetoakselin yläpäästä: jäykemmällä puolella vetoakselin yläpää oli tulpattu peltilevyllä jossa oli vain pieni ilmareikä; löysemmältä puolelta tämä tulppa puuttui. Ilmanpaine hoiti osan vaimennuksesta sillä puolella missä tulppa oli.)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nameone  



Liittynyt: 07 Huh 2003
Viestejä: 330
Paikkakunta: HKI

LähetäLähetetty: Per Kes 04, 2004 19:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tarkoitin niissä säädettävissä alkuperäisissä nimenomaan sitä sisäpuolella näkyvää pultinpäätä minkä näkyvä pituus muuttuu kireyden mukaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
2cv_Aleksi  



Liittynyt: 19 Maa 2003
Viestejä: 16
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: Tii Kes 08, 2004 09:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitoksia kaikille vinkeistä. Eilen illalla aukaisin sen iskarin ja sain sen jopa säädettyäkin. Kitkat näytti ihan hyviltä, eli lisäsin kireyttä kierroksen verran. Nyt töihin tullessa vaikutti aivan hyvälle, eli jospa se meno taas kulkimelle maistuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen 2CV-Kilta ry Foorumin päävalikko -> Tekniikka Kaikki ajat ovat GMT + 1 tunti
Sivu 1 Yht. 1

 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2.0.10 © 2001, 2002 phpBB Group