Suomen 2CV-Kilta ry Foorumin päävalikko Suomen 2CV-Kilta ry
Suomen 2CV-harrastajien keskustelupalsta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit    

Vaiheisto huutaa...

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen 2CV-Kilta ry Foorumin päävalikko -> Tekniikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
hukki  



Liittynyt: 28 Elo 2002
Viestejä: 20
Paikkakunta: Muaninka

LähetäLähetetty: Tii Tou 25, 2004 12:52    Viestin aihe: Vaiheisto huutaa... Vastaa lainaamalla viestiä

Tuossa alempana keskusteltiin aiheesta "kutonen vinkuu". Saattaapi sivuta samaa asiaa, mutta kysympähän tovereiden mielipidettä kuitenkin:

Allekirjoittaneen, siis Pakun ei minun... Wink vaihteisto pitää nelosvaihteella ajettaessa vallan helvetillistä huutoa, varsinkin sitten kun kone ja loota on hiukkasen lämmennyt, eli muutaman kilometrin ajon jälkeen. Muilla vaihteilla mekkalaa ei kuulu. Niinpä nimimerkki "epätietoinen savosta" kysyy: epäilettekö laakerivikaa vai jotain muuta dramaattista. Kytkimessä ei ole vikaa, koko kytkinpaketti on juuri uusittu.
_________________
Hukki
___________________________________
- life is hard and then you die -
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jasu  



Liittynyt: 06 Nov 2003
Viestejä: 188
Paikkakunta: JKL

LähetäLähetetty: Kes Tou 26, 2004 09:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuollainen vika tuli itselleni Dyanen ollessa uusi tuttavuus kanssani. Olikohan Poho-ajot joskus vuonna -95? Laihialla pienemmälle vaihtaessa h*******nmoinen mekkala laatikon suunnalta, joka toistui aina ajellessa ykkösellä, kolmosella ja pakilla. Oli varsin kivaa ajella Vaasan keskustassa käyttäen vain kakkosta ja nelosta...

Vikaa etsiessä ekaks tietenkin katsen öljyt, jota oli riittävästi. Siitä ajaen kotiin(300 km) ja vaihtaen nelkun laatikko tilalle ja purkaen kutosen laatikko. Laakereitahan se laatikko pyysi, eritoten sitä "hyvin saatavaa" alemman akselin kaksirivistä laipallista laakeria. Jäi laatikko silloin korjaamatta.

Tuo vika voisi helposti liittyä ko. laakeriin, sillä kaikilla muilla vaihteilla voima siirtyy sen päädyssä olevan ratasparin kautta, mutta nelosella ei. Mikäli siellä on väljää, niin silloin "romut" pääsee liikkumaan vapaammin ja taas tulee ääntä. Voimaa välittäessä rattaat painaa väljät pois jolloin äänen muodostus on vähäisempää.
_________________
Kahta en vaihda, Sitikkaa ja vaihdetta(talvella)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hukki  



Liittynyt: 28 Elo 2002
Viestejä: 20
Paikkakunta: Muaninka

LähetäLähetetty: Kes Tou 26, 2004 09:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sitä minä vähän itsekin epäilin, varsinkin kun huomasin että kun koneen kierroksia laskee, esim alamäessä, niin mekkala vaimenee ja jopa tyystin häviää. Pakussa tosin maantienopeuksissa kaasussa on vain kaksi asentoa:auki ja kiinni... Wink
Mitäpä Jasu luulet, kannattaisiko kokeilla "vähän käytettyä" laakeria toisesta lootasta vai hommata yksinkertaisesti kokonaan toinen loota? Oliskohan Acadyanen laatikko parempi isoon pakuun, kuin tavallinen kutosen loora??
_________________
Hukki
___________________________________
- life is hard and then you die -
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jasu  



Liittynyt: 06 Nov 2003
Viestejä: 188
Paikkakunta: JKL

LähetäLähetetty: Kes Tou 26, 2004 10:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Acadianessa on jonkun verrarn pitemmät valitykset kuin missään muussa mallissa, koneen väännön pitäisi kyllä riittää hyvinkin pitkään ja matalaan pakuun jos se kerran Acadianeenkin riittää.

Se laakeri. Jos vain löydät hyväkuntoisen laakerin niin mikä estää laittamasta. Tuossa viikonloppuna kuulin että eteläsuomessa olisi saanut Veholta(tai mikälie besti se nyt on)uusia laakereita laatikkoon! Se vasta olisikin hienoa. Ja kuulemma vielä ihan inhimilliseen hintaan. Otan selvää.
_________________
Kahta en vaihda, Sitikkaa ja vaihdetta(talvella)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nameone  



Liittynyt: 07 Huh 2003
Viestejä: 351
Paikkakunta: HKI

LähetäLähetetty: Kes Tou 26, 2004 12:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kolmosessa on suora välitys, nelonen menee ryhmäpyörästön kautta.
Ulvonta yleensä johtuu, varsinkin vetopäällä ulvonta, aivan pienestä syöpymästä rattaassa, tai isommastakin, aivan neulanpään kokoinen vika voi huutaa uskomattoman paljon.
Se vaikeastisaatava tukilaakeri itseasiassa on hyvin tukeva ja kokoajan öljyssä, joten se ei ihan ensimmäisenä hajoa.
Ratasviat tulee lähes aina juuri nelosvaihteelle, kun sillä ajetaan eniten.


Viimeinen muokkaaja, nameone pvm Kes Tou 26, 2004 13:21, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hukki  



Liittynyt: 28 Elo 2002
Viestejä: 20
Paikkakunta: Muaninka

LähetäLähetetty: Kes Tou 26, 2004 12:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos kommenteista.
Taidan kokeilla toista ratasta (ja mahdollisesti laakeriakin...) kunhan joskus ennätän; tuskin tuo ihan heti kuitenkaan tielle jättää, vaikka huutaakin.
"Missä on ääntä, siellä on voimaa" Mr. Green
_________________
Hukki
___________________________________
- life is hard and then you die -
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Visa-mies  



Liittynyt: 25 Hel 2003
Viestejä: 26
Paikkakunta: Vihti

LähetäLähetetty: Kes Tou 26, 2004 18:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nameone kirjoitti:
Se vaikeastisaatava tukilaakeri itseasiassa on hyvin tukeva ja kokoajan öljyssä, joten se ei ihan ensimmäisenä hajoa.


Paitsi tietenkin siinä tapauksessa, että lootikossa ei ole ollut öljyä. Kun kymmenisen vuotta sitten ostin Mimmin, sanoi silloinen omistaja lootikon olevan täysin loppu ja huutavan nelosella kuin hyeena. Niin se tekikin ja ahdisti jopa matkantekoa. Neuvoi vielä ostamaan heti uuden käytetyn lootikon jos jostain sellaisen sattuisi saamaan.

Lähempää tuttavuutta Mimmiin tehdessämme huomasimme, että lootikossa ei ollut öljyä nimeksikään! Metakka hiljeni, kun vaihteisto sai öljyä. Koskaan nelosen ääntelehtiminen ei ole täysin poistunut ja huoletonta kesäajoa on tämän vaivan suhteen taivallettu sen kymmenisen vuotta. Noh, kerran pakka levisi peruutettaessa, mutta se ei liity taas tähän.
_________________
Yksipuolaisen ratin takaa,

Visa-mies
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nameone  



Liittynyt: 07 Huh 2003
Viestejä: 351
Paikkakunta: HKI

LähetäLähetetty: Kes Tou 26, 2004 19:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nelosvaihde taitaa olla ainoa mikä menee sen ryhmäpyörän kautta kytkinakselilta sinne alas, ainakin kolmonen menee kytkinakselin takaosasta sieltä.
Vika voi olla joko kytkinakselin rattaassa, tai sitten ryhmäpyörästön rattaassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen 2CV-Kilta ry Foorumin päävalikko -> Tekniikka Kaikki ajat ovat GMT + 1 tunti
Sivu 1 Yht. 1

 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2.0.10 © 2001, 2002 phpBB Group