Suomen 2CV-Kilta ry Foorumin päävalikko Suomen 2CV-Kilta ry
Suomen 2CV-harrastajien keskustelupalsta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit    

Suuri ihmettely
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen 2CV-Kilta ry Foorumin päävalikko -> Yleinen keskustelu
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
nameone  



Liittynyt: 07 Huh 2003
Viestejä: 338
Paikkakunta: HKI

LähetäLähetetty: Per Jou 05, 2003 04:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jonkinlaista lisätietoa löytyi Erkki Rajalan kirjoittamasta
Killan "moottorin kunnostus" 18.1.2003 monisteista.
En tiedä vaikuttaako henkilö täällä, toivottavasti.
Tällä palstalla kun on tullut näköjään tavaksi salata henkilöllisyys ja
jopa sähköpostiosoite, vai voiko olla mahdollista että 3/4:lla tätä
palstaa lukevista ei ole sähköpostiosoitetta?
Joulukortia ei välttämättä kuitenkaan kannata lähettää kuitenkaan sähköpostilla, vaikka parempi sekin kuin ei korttia ollenkaan.

Lainaan suoraan koko sivun, missä käsitellään ilmansuodatinta:

"Vapaavirtaussuodatin
Rättärin alkup. varsinkin vanhempi, peltinen, ilmanpuhdistin rajoittaa
ilman saantia.
Alkup. suodatin voidaan korvata ns. Vapaavirtaussuodattimella.
Ero on suunnilleen samaa luokkaa kuin jos autossa on ns. turboputki.
Tälläiset suodattimet ovat hyvin kalliita (alk. 50e+öljy).
Halvempi korvike on AX:n suodatin, joka sopii suoraan vanhan
puhdistinkotelon paikalle.
Urheilullisuutta lisää voimakkaat imuäänet ja jatkuva bensan haju"

Vapaavirtaussuodattimen edut tulevat näkyviin vasta max. kierroksilla,
kiertävämmässä, hengittävämmässä, tai kuutiotuumiltaan isommassa koneessa.
Tuo peltinenkin putsari rupeaa ahdistamaan vakioautossa vasta täysillä
kierroksilla.
Turboputken edut sen sijaan vaikuttavat myös pienillä kierroksilla,
varsinkin kun konetila (kone) on lämmin.
Oma kokemus ja tehtaan näkemys on että jopa tuo peltinenlin putsari riittää johonkin,
muovisessahan on vielä varmaan 1/3 isommat reiät.
Sinänsä outoa että muovisessa versiossa heti putken alkupää on jostain syystä vielä ahtaampi. Että jos laittaa esim. turboputken, kannattaa nysä ottaa kokonaan pois ja laittaa yhtenäinen putki tilalle.
Esim. visanmäntäkoneissa vanha keino lisätä suodattimen virtausta, on tökkiä lisäreikiä suodatinkotelon ulkoseinämään.
Toinen edullinen keino (jopa alkup. suodatinta halvempi) tehdä vapaavirtaussuodatin, on kun menee motonettiin ja etsii itsepalveluhyllystä, korkeudeltaan (jopa hieman leveydeltäänkin) suuremman suodatinpanoksen, laittaa sen vakioputsariin ja
kierretangosta tekee sopivan kiristyspultin kannesta kanteen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Akaile  



Liittynyt: 21 Huh 2003
Viestejä: 230

LähetäLähetetty: Per Jou 05, 2003 21:15    Viestin aihe: suodatin Vastaa lainaamalla viestiä

Kiistän tuon jatkuvan bensan hajun! Ei se bensa kyllä pahemmin ole haissut...jos haisee niin vika on säädöissä.

On mielestäni hieman turhaa jahkailla siitä, että kannattaako ko. suodatin vaihtaa. Se on makuasia.
Lisää jahkailua: Rolling Eyes
Turboputken asennuksen haitta on se, että alkuperäisen tuulipellin joutuu räätälöimään uusiksi. (jos ei omista turboputkellista tuulipeltiä.)

K&N:n etu on se, että sitä ei tarvitse putsata/vaihtaa usein, muistaakseni puhdistus ja öljyämisväli on 75 000km vai oliko jopa enemmän(?).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hukki  



Liittynyt: 28 Elo 2002
Viestejä: 20
Paikkakunta: Muaninka

LähetäLähetetty: Lau Jou 06, 2003 09:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuli vaan mieleen noita viritysjuttuja lueskeltuani sanonta tuolta kaksipyöräisten puolelta:

Viritys on onnistunut jos toimenpiteen jälkeen 80 % alkuperäisestä tehosta on tallella. Very Happy

Kukin tietysti tavallaan, mutta jotenkin uskoisin että ihan kauhean kireästi ei sätkän konetta kannattaisi viritellä; lähinnä siksi että se alkaa olla katoava luonnonvara...

Tämä on vain allekirjoittaneen mielipide, ei tarkoitettu provoksi eikä muutenkaan negatiiviseksi.
_________________
Hukki
___________________________________
- life is hard and then you die -
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
räppänä  



Liittynyt: 01 Syy 2003
Viestejä: 77

LähetäLähetetty: Sun Jou 07, 2003 01:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu, tulee mieleen kun kilpaveneilijät "virittivät" uusia Mercurya. Laittoivat hienot suorat putket tulemaan konekopasta ulos. Kun saivat ylipäätänsä koneen käymään, melu oli tyrmistyttävä, kulku mitä oli mitä oli Smile Ne jotka olivat vakio-Mercurylla ajamassa, pyyhkivät nämä viritetyt mennen tullen palatessa.

No jokatapauksessa. 4-tahtikone on helppo virittää, ehkä helpompi kuin 2-tahtipeli.

Kannattaa muistaa virittäessä konetta, että kammet ja kampura jne ovat tehoa vastaavia, ja yleensäkin koko kone alusta loppuun tehty. Ettei tule muutaman tuhannen kilometrin päästä kampi kyljestä ulos Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nameone  



Liittynyt: 07 Huh 2003
Viestejä: 338
Paikkakunta: HKI

LähetäLähetetty: Sun Jou 07, 2003 07:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

2cv6:n koneessa kampi ei ole ongelma.
Kaksipyöräiset yleensä, ovat herkempiä kaikille muutoksille, koska viritystaso on valmiiksi korkeampi. Siksi esim. en uskaltaisi koskea pakoputkeen, olen kuullut että esim. motskarin putkea on pidennetty vastapaineen takia, joten joku itsetehty tehoputki ei välttämättä ole hyvä.
2-t koneissa kanavien työstö on ammattilaisen hommaa.
Kolmas mikä voi helposti mennä pieleen on kansien porttaus, sama koskee kanavien kiillotusta.
Esim. sätkän venttiilit ovat jo valmiiksi suht isot ja kansien työstö tulee ajankohtaiseksi vasta silloin kun nokka on hyvin hengittävä ja koneesta haetaan tehoa kierroksilla.
Joskus virittäminen on jopa järkevää, nimittäin niin kauan kun bensaa kuluu entistä vähemmän ja ajomukavuus säilyy rajoissa, niistä minä olen täällä yrittänyt puhuakin pääasiassa.
Ilmaputsarin voi kaikki toki päättää itse, nytse varsinkin on mahdollista, kun kaikilla on siitä enemmän tietoa.
Ps. Erkki ei kyllä ole ensimmäinen, joka on maininut bensankärystä vapaavirtaussuodattimilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veera 1-2  



Liittynyt: 10 Hei 2003
Viestejä: 216
Paikkakunta: Anjalankoski

LähetäLähetetty: Sun Jou 07, 2003 10:40    Viestin aihe: motti Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä minä olen vieläkin sitä mieltä ettei turboputkella tai pelkällä ilman korinalla ole mitään virkaa. Yleensä moni nuori etenkin meinaa että kyllä kulkee ja kiihtyy kun ilma korisee kaasarissa. Minäkin olen siitä varma että isolla kierroksilla bensa löyhkää, kyllä se räkii väkisin ylöspäinkin, mutta jos joku uskoo että bensaa palaa tolleen vähemmän niin hyvä se sitten on, ei muuta kuin bensanpihistys kisaan niin muut jäävät suut ammolleen. Vesa
_________________
vesku
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dago  



Liittynyt: 27 Hel 2003
Viestejä: 92
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: Tor Jou 18, 2003 20:30    Viestin aihe: se on mopo Vastaa lainaamalla viestiä

Mäkin osallistun tähän keskusteluun.

Veerat hei, otetaanko kisa!? No joo, jään kuin nakki kalliolle. Mun koneen ilo on mäet. Kiipee ihan kivasti. Rakennettu 6n. Toyotan osaa ja GSn osaa... Veerat, muistat varmaan Parkkilan tien ja Anttolan tien Mikkelistä. On ihan mukava ajella työmatkaa sillä tiinan räppänällä, kun kiipee 80 nopeudessa muiden mukana. Sillä hiekkatiellä ne muut on kyllä tien tukkona. En ole talveksi laittanut turboputkea, eikä ole kakskurkkuista vieläkään kiinni. Suunnitteilla on se sulta saamani kaasari laittaa ja muutenkin vähän "kiristää". Et haluais tehdä mulle konetta? Sen minkä otin nykyisen tieltä pois?! Et viittis??!! Voisin luvattujen muikkujen ja punalihasten lisäks ihan oikeasti maksaa!!!

Mä en lakkaa haaveilemasta...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Akaile  



Liittynyt: 21 Huh 2003
Viestejä: 230

LähetäLähetetty: Tor Jou 18, 2003 20:35    Viestin aihe: suuttimia Vastaa lainaamalla viestiä

Dago: mikä kaasari sulla on? jos se on alkup. ykskurkkuinen niin kuinka isot suuttimet olet laittanut? paljonko kuutiotilavuutta ja puristukset? Vauhtipyörä, painava(paksu) vai kevyt(ohut)? Paljon vie bensaa? (kaiken minkä tankkaa Smile )
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dago  



Liittynyt: 27 Hel 2003
Viestejä: 92
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: Tor Jou 18, 2003 20:44    Viestin aihe: HUH Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt on melkein parempi kun soitat Viinikanojan Hekalle ja kysyt siltä. Hän on sen koneen tehnyt ja viimeksi kun kävin siellä, korjattiin kaasari. Mulla on se yksi kurkkuinen sen vuoksi, kun en ole vielä katkaissut sitä kaasu mitä lie. No, tää suomen kieli. Siis ei se vaijeri vaan tanko. Siinä koneessa oli visan kaksikurkkuinen. Toimii hyvin molemmilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veera 1-2  



Liittynyt: 10 Hei 2003
Viestejä: 216
Paikkakunta: Anjalankoski

LähetäLähetetty: Tor Jou 18, 2003 20:52    Viestin aihe: Kone Vastaa lainaamalla viestiä

Tiedätkös että teillä on Mikkelissä erittäin hyvä laittaja on ollut ellei ole vieläkin jakarina, luulen että hän osaa tehdä todella nopean vehkeen taitaa olla superin koneitakin. Minä aikoinaan laitatin BX sen sata kertaa, samalla silmäilin sen autoja ja huomasin että ettei siinä korjaamolla ihan turhia olla. Alan tekemään itelleni vara,varakonetta kun alkaa pelottamaan näiden nopeus, laitan sitten kolme peräkkäin niin johan löytyy kuutioita, onko kellään uutta tai hyvää käytettyä kampuraa kutosen koneeseen? Älkää hyvät immeiset ottako minun sanomisia aivan todesta, kaljapäissäni saatan olla vieläkin kovempi piruilija, mutta savolaiset ovat opettaneet sen( eukko , nykai), vitsinpoikanen sillä täällä on varmaan hämäläisiäkin heille on se kerrottava, teitä kiltalaisia kumminkin arvostava. Vesa
_________________
vesku
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen 2CV-Kilta ry Foorumin päävalikko -> Yleinen keskustelu Kaikki ajat ovat GMT + 1 tunti
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Sivu 4 Yht. 4

 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2.0.10 © 2001, 2002 phpBB Group